Smile to Vote – Political Physiognomy Analytics
Interaktive Medieninstallation von Alexander Peterhaensel
15. September – 27. Oktober 2018
auch das Goethe-Institut berichtete über smile to vote im Dezember 2018 ....
Eröffnung: Freitag, 14. September 2018 ab 18 Uhr
Mi–Fr 15–18, Sa 12–14 Uhr und nach Vereinbarung
Pressetext
Künstliche Intelligenz (KI) und informationstechnologisch gestützte Gesichtserkennung verankern sich zunehmend in unserem Leben. Im Vorfeld der Bayerischen Landtagswahl spitzt der Medienkünstler Alexander Peterhaensel aktuelle Forschungsergebnisse der Psychometrie auf eine potentielle Anwendung als hocheffizientes Regierungswerkzeug zu.
Die Wahlkabine der fiktiven Start-up-Firma „smile to vote“ bemisst per KI-basiertem Gesichts-Scan innerhalb von Sekunden die politischen Gesinnung einer beliebigen Person. Aufgrund eines bloßen Blicks in die Kamera ist dieser ‚Wahl-o-mat‘ bereit, den Prozess der Stimmabgabe selbsttätig auszuführen.
Peterhaensels Ausstellung „Smile to Vote – Political Physiognomy Analytics“ setzt sich aus einer interaktiven Wahlkabine, einem Informationsvideo und einer Website zusammen. Fast wie aus fernen Zeiten wirkt in diesem Kontext ein ebenfalls zugehöriger wissenschaftlicher Aufsatz. Für die Eröffnungsausstellung im BELLEPARAIS gestaltet Peterhaensel zudem eigens eine Edition von Cut-outs, Papierarbeiten, inspiriert durch Leitsprüche der großen Informationstechnologiekonzerne wie Google oder Amazon.
Die Interaktion mit dem „Smile-to-Vote“-Wahl-o-mat macht als ästhetische Erfahrung unmittelbar erleb- und begreifbar, welche komplexen Auswirkungen das Abtreten von Entscheidungen an IT-Systeme bedeuten mag. Peterhaensel stellt uns die brisante Frage nach Implikationen für politische Prozesse sowie nach unserem Verständnis von Selbstbestimmtheit und Freiheit, wenn Privatsphäre abgeschafft und die Vorhersagbarkeit unseres Verhaltens durch IT-Systeme allgegenwärtig wird. Die Ausstellung thematisiert den Weltverbesserungsanspruch global agierender IT-Konzerne sowie den Glauben an eine übermenschliche Objektivität algorithmischer Entscheidungsprozesse subtil an der Grenze zum Phantastischen.
Im Belleparais-Salongespräch unterhält sich Münchens ehemaliger Oberbürgermeister Christian Ude mit dem Künstler. Ude setzte sich seinerzeit für eine open-source Software ein, um die elektronische Datenverarbeitung der Stadt weitgehend unabhängig von den Entscheidungen und Produkten großer Softwarekonzerne wie Microsoft zu gestalten.
Smile to Vote – Political Physiognomy Analytics
Artistic Direction: Alexander Peterhaensel
Executive Production: audiovisual architectures lab
Software Development: Julian Netzer
Graphic Design: Christopher Höhn
Carpentry: Konstantin Hildebrandt
Cast: Anna Anders, Julian Netzer
Voiceover: Adam Gardiner
Support: University of the Arts UdK Berlin
www.smiletovote.com/hintergrund
Smile to Vote – Political Physiognomy Analytics
Interactive scientific media installation by Alexander Peterhaensel
15th September until 27th October 2018
Opening: Friday, 14th September 2018, 6pm
Wednesday to Friday 3pm–6pm, Saturday from 12 pm to 2pm and by appointment
Press release
Artificial Intelligence (AI) and Information Technology based facial recognition are increasingly anchored in our lives. In the run up to the Bavarian parliamentary elections the media artist Alexander Peterhaensel escalates the latest research findings in the field of psychometrics and points them towards the backdrop of currently trending AI-driven political campaigns.
The installation, an e-voting booth created by the fictitious GovTech start-up ‘smile to vote’, gauges the political conviction of any given person by means of AI-based facial scanning. It emulates the process of digitally casting a vote by simply looking into a camera.
The work is accompanied by a website and a video, both of which subtly oscillate between the plausible and the fantastical. A research paper titled ‘Smile to Vote: Towards Political Physiognomy Analytics—Predicting electoral Behaviour from Live Video’ explains the scientific background to the piece. For the exhibition opening at Belleparais, Peterhaensel has edited paper based cut-outs which are inspired by slogans used by the likes of Google or Amazon.
The recipient’s aesthetic experience resulting from the interaction with the Smile to Vote—voting booth provides an immediate and intuitive understanding of the complex ramifications which occur when we delegate the decision-making process into the area of IT-systems. The work confronts us with the implications for political processes as well as for our understanding of self-determination and freedom of will, once privacy is phased out for good and the predictability of our behaviour through IT-systems becomes ubiquitous.
The work addresses the aspirations by global IT-firms of ‘creating a better world’ by way of their products, as well as their apparent belief in the superhuman objectivity of algorithmical decision making.
The former Mayor of Munich, Christian Ude will be in conversation with the artist at the Belleparais Salon Talk. Christian Ude was very active in promoting the communal independence from closed-source, proprietary Microsoft products and initiated the use of open-source software on Munich’s government IT systems.
Smile to Vote – Political Physiognomy Analytics
Artistic Direction: Alexander Peterhaensel
Executive Production: audiovisual architectures lab
Software Development: Julian Netzer
Graphic Design: Christopher Höhn
Carpentry: Konstantin Hildebrandt
Cast: Anna Anders, Julian Netzer
Voiceover: Adam Gardiner
Support: University of the Arts UdK Berlin